Op school kunnen problemen ontstaan tussen:
We gaan ervan uit dat de meeste klachten in onderling overleg kunnen worden opgelost.
Stap 1: Bespreking met de leerkracht of intern begeleider
Als ouder kun je, wanneer het om je kind gaat, het beste in eerste instantie terecht bij de leerkracht. Als het probleem niet wordt opgelost, kun je contact opnemen met de intern begeleider of bouwcoördinator.
Stap 2: Contact met de directeur
Als er nog steeds geen oplossing wordt gevonden of als het om algemene schoolzaken gaat, kun je terecht bij de directeur. Ook personeelsleden kunnen met hun vragen of problemen bij de directeur terecht.
Stap 3: Vertrouwenspersoon
Iedereen, zowel ouders als personeelsleden, kan in vertrouwen zaken bespreken met de vertrouwenspersoon van de school.
Ondersteuning door de klachtenfunctionaris
Als je er met de school niet uitkomt, als de klacht naar jouw mening niet naar behoren is opgelost, of als je niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, kun je een beroep doen op de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris:
De klachtenfunctionaris lost de klacht niet zelf op, maar ondersteunt je tijdens de klachtenprocedure.
Formele klacht
Als een klacht niet binnen de school kan worden opgelost, kan deze formeel worden voorgelegd aan:
De klager kan zelf kiezen waar de klacht wordt ingediend: bij het bevoegd gezag of de klachtencommissie.
Om een klacht in behandeling te laten nemen door het bevoegd gezag, dient rekening te worden gehouden met de volgende punten:
Het klaagschrift moet ten minste bevatten:
De klacht moet binnen één jaar na de gedraging of beslissing worden ingediend, tenzij de klachtencommissie of het bevoegd gezag anders beslist.
De klager kan zich bij het indienen en de behandeling van de klacht laten bijstaan door een gemachtigde.
Het bevoegd gezag of de klachtencommissie (afhankelijk van waar de klacht is ingediend) bevestigt schriftelijk de ontvangst van de klacht aan de klager.
Als de school of instelling niet is aangesloten bij de klachtencommissie waar de klacht is ingediend, stuurt het secretariaat van de klachtencommissie, na overleg met de klager, het klaagschrift zo spoedig mogelijk door naar de bevoegde klachtencommissie.
De klachtencommissie behandelt een klacht vertrouwelijk en reageert binnen vier weken. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Het is te allen tijde mogelijk om een klacht in te dienen bij de landelijke klachtencommissie.
Klachten kunnen onder andere worden ingediend over:
Contactgegevens vertrouwenspersonen
Naam: Juf Sihem
Telefoonnummer: 0206903349
E-mail: sihem@as-soeffah.nl
Naam: Juf Magda
Telefoonnummer: 0206903349
E-mail: magda@as-soeffah.nl
Contactgegevens klachtenfunctionaris
Naam: Faril Bholai
E-mail: faril@stichtingiqra.nl
Schoolbestuur
Naam: Stichting Iqra
Telefoonnummer: +31 70 3 887915
E-mail: directie@stichtingiqra.nl
of
Geschillencommissie
Tel. 030-280 9590
www.onderwijsgeschillen.nl
info@onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kun je ook contact opnemen met de een van de vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie via telefoonnummer 0900-111 3111 (lokaal tarief) weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Zie voor meer informatie onze klachtenregeling