De islamitische basisschool As-Soeffah in Amsterdam valt met de islamitische basisschool Al-Qoeba in Den Haag onder Stichting Iqra. Het doel van Stichting Iqra is om scholen op te richten en te beheren waar kwalitatief goed onderwijs wordt gegeven en rekening wordt gehouden met de islamitische opvoeding.
De oprichter van Stichting Iqra is geestelijk leider Qaide Ahle Soennat, Zijne Eminentie Maulana Shah Ahmad Noorani Siddiqui, rahmatullahi 'alayh.
In opdracht van onze geestelijke leider hebben dhr. Hadji R.M. Kasiem en dhr. Hadji A. Walidin de school gesticht en ontwikkeld.
De dagelijkse leiding van Stichting Iqra is in handen van het College van Bestuur. Het bestuur bepaalt het beleid en is verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan. De directeur-bestuurder is het enige bestuurslid. Er is sprake van een College van Bestuur bestaande uit één persoon, namelijk de directeur-bestuurder.
De Raad van Toezicht controleert het College van Bestuur. De Raad van Toezicht houdt toezicht op de verwezenlijking van de grondslag en doelstellingen van de stichting, alsmede op het functioneren van het College van Bestuur en op (de realisatie van) het (meerjaren) beleid, het belang van het onderwijs en de algemene gang van zaken binnen de stichting. De Raad van Toezicht adviseert het College van Bestuur, zowel gevraagd als ongevraagd.
Samenstelling Raad van Toezicht
Mevr. N. William, voorzitter
Mevr. S. Nanhekhan
Vacature
De directeur-bestuurder is dhr. Faried Walidin
Voordat uw kind op de As-Soeffah bassischool kan beginnen, mag hij/zij naar de voorschool. De voorschool start vanaf een leeftijd van tweeënhalf jaar. Dit wordt aanbevolen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en om kennis te maken met het ritme van de school en de vakken die daar gegeven worden.
Zowel op de voorschool als in de groepen 1 en 2 werken wij met de methode Piramide. Piramide is een educatieve aanpak voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Het doel van Piramide is een basis te leggen voor zelfsturing en leerprocessen op school, evenals het voorkomen of inlopen van achterstanden door middel van voor- en vroegschoolse educatie.
In de maatschappij verandert veel en de veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op. Zo snel dat je het niet altijd meer kan volgen. Daarnaast hebben mensen verschillende ideeën over hoe je met elkaar en met bepaalde situaties moet omgaan. Kortom, het is voor ouders niet altijd even gemakkelijk in deze complexe samenleving hun weg te vinden en hun kinderen op te voeden. Dat kan zijn in geval van moeilijkheden die invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van uw kind(eren).
Uw kind kan bij de schoolmaatschappelijk werker terecht voor hulp bij gedragsproblemen in de klas of thuis. Bijvoorbeeld bij zaken als het leren oplossen van ruzies, leren luisteren naar elkaar, leren vriendjes en vriendinnetjes maken, pesten of gepest worden, relatieproblemen thuis, echtscheiding, financiële problemen of het overlijden van familie of een bekende.
Als blijkt dat uw kind een andere vorm van begeleiding nodig heeft, verwijst de schoolmaatschappelijk werker u door naar een andere professional of instelling.
De schoolmaatschappelijk werker is een keer per week op school. U kunt haar bellen of mailen voor een afspraak of via de leerkracht/intern begeleider doorgeven dat u in contact wilt komen met de schoolmaatschappelijk werker. (Zie achterin de schoolgids voor contactgegevens.)
Onze school werkt samen met de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het OKT. Het OKT is dé plek voor Amsterdamse kinderen en hun ouders voor informatie, advies en ondersteuning bij het opgroeien en opvoeden.
De jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen volgen samen met ouders de groei en ontwikkeling van kinderen. Dit gebeurt tijdens een aantal vastgestelde momenten in de schoolperiode van uw kind, waarvoor u een uitnodiging ontvangt.
Als uw kind in groep 2 zit, wordt het opgeroepen voor een eerste bezoek aan de schoolarts. Aan de hand van een uitgebreide vragenlijst, die u vooraf bij de uitnodiging van de GGD ontvangt, bespreekt de schoolarts de ontwikkeling van uw kind met u als ouder. Waar de schoolarts vroeger vooral medisch onderzoek deed, is er tegenwoordig minstens evenveel aandacht voor psychosociale aspecten en gedragsproblemen. Zo wordt ook gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind.
Het onderzoek bij de schoolarts is uitgebreid. Naast lengte, gewicht, zicht en gehoor, worden ook evenwichtsgevoel, fijne en grove motoriek en spraak getest. Omdat de schoolarts de gegevens van het consultatiebureau heeft, wordt de groeicurve van uw kind bekeken. Als u tegen bepaalde problemen aanloopt, kunt u deze bespreken. Denk hierbij aan gedragsproblemen, zindelijkheid, eet- of slaapproblemen. Wanneer er een punt van afwijking gevonden wordt, verwijst de schoolarts uw kind door naar de huisarts, specialist of naar jeugdhulpverlening. De schoolarts behandelt zelf niet.
De schoolarts geeft advies en voorlichting, bijvoorbeeld over gezonde voeding en veiligheid. Zaken die de schoolarts opmerkt en die van belang zijn op school, worden in overleg met de ouders besproken met de leerkracht. Dit kan bijvoorbeeld gaan om om slechthorendheid of een verkeerde pengreep. Ook problemen als overgewicht, slecht eten, bedplassen en pesten zijn problemen waar aandacht aan geschonken wordt.
De schoolarts heeft voorlichtingsmateriaal over uiteenlopende onderwerpen. Aansluitend op de vraagstukken over uw kind, krijgt u folders mee naar huis met informatie en tips.
Leerlingen worden alleen in groep 2 en groep 7 opgeroepen voor een bezoek. In de tussenliggende tijd is het de taak van de ouders om het welzijn van hun kind goed in de gaten te houden. Ga bij twijfel of klachten over de ontwikkeling van uw kind op tijd naar de huisarts.
Twee keer per jaar komt de schooltandarts naar school. Hij of zij controleert en behandelt alle leerlingen die door hun ouders zijn aangemeld. Hiervoor kunt u een inschrijfformulier invullen dat op school beschikbaar is.
Met de inschrijving geeft u toestemming voor controles en alle tandheelkundige handelingen. Alleen wanneer een blijvende tand of kies getrokken moet worden, vraagt de schooltandarts hiervoor apart toestemming aan de ouders.
De schooltandarts besteedt veel aandacht aan preventie en wil gaatjes en tandvleesproblemen zoveel mogelijk voorkomen. Dit doet hij door middel van poetslessen, voedingsadviezen en fluoridebehandelingen. Wanneer een kind een beugel nodig heeft, verwijst de schooltandarts door naar een orthodontist.
Na iedere controle krijgt uw kind een informatiekaartje mee waarop staat wat er is gedaan en welke behandelingen eventueel nog nodig zijn.